Asbestattest verplicht vanaf november

Bij de verkoop van jouw woning zijn er een aantal verplichte documenten die dienen aangevraagd en opgesteld te worden. Denk hierbij aan een elektriciteitskeuring, EPC-attest, stedenbouwkundige inlichtingen, watertoets,…. Vanaf 23 november 2022 komt daar een nieuw document bij namelijk het asbestattest. Wat is dit en waarom?

Het asbestattest

Het asbestattest is een verkorte versie van de asbestinventaris waarin alle aanwezige asbest in de woning wordt in beeld gebracht. Dit moet door een erkende asbestdeskundige worden opgesteld.

Voor wie?

Vanaf 23 november 2022 zal het verplicht worden voor iedereen die zijn/haar woning met bouwjaar voor 2001 verkoopt.

Vanaf 31 december 2031 zal dit attest verplicht worden voor alle woningen ouder dan 2001 ongeacht of ze verkocht worden of niet. Dit maakt deel uit van het plan van de overheid om tegen 2040 België asbestvrij te maken.

Appartementen

Indien het gaat over een appartement (ouder dan 2001) binnen een gebouw in mede-eigendom, moeten er twee asbestattesten aanwezig zijn: een voor de gemeenschappelijke delen en een voor de privatieve delen.
Gemeenschappelijke delen: verplicht vanaf 1 januari 2025.
Privatieve delen: verplicht vanaf 23 november 2022.

Wat bij verhuur?

Bij de verhuring van woningen of appartementen is er geen asbestattest vereist. Indien er toch één aanwezig is, mag je dit altijd meedelen aan de huurders.

Waar vind je het bouwjaar terug?

Twijfel je of je woning ouder is dan 2001 of niet? Kijk dan eens onder “Bouwjaar” op de kadastrale legger van je woning. Staat daar geen bouwjaar op, dan komen de volgende documenten nog in aanmerking om het bouwjaar te bepalen:

  • 1° documenten na oplevering van de werken (+ 0 jaar)
  • 2° documenten tijdens de uitvoering van de werken (+ 1 jaar)
  • 3° documenten voor de uitvoering van de werken (+ 2 of + 3 jaar)

Nog vragen? Aarzel dan niet om ons te contacteren, wij helpen je graag verder!

Bron: https://ovam.vlaanderen.be/het-asbestattest